maandag 14 september 2009

#Ding 12: Twitter

Ik behoor tot de Twitter-sceptici maar moet er nu dus toch aan geloven. Dus netjes een account aangemaakt en wat mensen gezocht. Ik geloof er voor mijzelf als individu helemaal niet in. Ik heb er geen behoefte aan mensen de hele dag door te bestoken met berichtjes. Net zoals ik op mijn Hyves maar zelden mijn 'wie,wat,waar?' invul. En ik voel evenmin de behoefte om allerlei mensen de hele dag te volgen.

En eerlijk gezegd vraag ik me ook af of de bibliotheek moet gaan twitteren. Wie zit daarop te wachten vraag ik me af? En hebben we vaak genoeg iets te melden? Eigenlijk komen hier weer een heleboel zaken aan de orde die ik in mijn blog bij #Ding 9 ook genoemd heb: risico van informatie overload, juiste communicatiemiddel toepassen bij de boodschap. Maar zoals ik toen ook al duidelijk maakte met mijn voorbeeld van de journalist die niet wist wat Lance Armstrong getwitterd had: als bibliotheekmedewerker moet je wel op de hoogte zijn van dit fenomeen. En wellicht dat we eens een project zouden moeten aanpakken om te kijken of hoe en of het kan werken. Nederland Leest bijvoorbeeld?

Ik ga de komende tijd maar eens bekijken wat er gebeurt met volgen en gevolgd worden. En ik ga in ieder geval het project Beagle volgen via twitter. Gisteren de eerste tv-uitzending gezien. Ik had er al maanden geleden van gehoord en ik vind het een fantastisch project en een geweldig voorbeeld van multimediale aanpak. Nieuwsgierig? Kijk dan op eens op de website.

2 opmerkingen:

anja zei

Dat is een goeie instelling, ondanks je scepsis er mee aan de slag gaan en kijken of het jou en/of de bibliotheek iets oplevert!
Op een eenvoudige wijze kunnen activiteiten en nieuwsberichten rondgetwitterd worden, bijvoorbeeld.
Je zou de bibliotheken die al wel twitteren eens kunnen volgen om te kijken hoe ze het aanpakken. Hier vind je een artikel over bibliotheken en Twitter waar je misschien wat aan hebt.
Overigens BMB23dingen is een besloten GroupTweet, om alleen via deze groep te twitteren moet je een DM (direct message) sturen naar BMB23dingen. Dan krijgen alleen de groepsleden jouw tweet. Twitter je op de gebruikelijke wijze, dan krijgen al je volgers (dus ook BMB23dingen) je update. Begrijp je het verschil?

Leuke tip trouwens van het Beagle-project, leuk om te volgen!

marlies zei

Een mening vormen over Twitter is nog niet zo eenvoudig. Ik heb er meerdere posts aan gewijd om het fenomeen te proberen doorgronden. En er ontstaan steeds meer Twitter-gerelateerde diensten...

Ook kan je met Twitter zoeken naar een onderwerp (see what people are saying about...), Google indexeert Twitter realtime, Bing categoriseert tweets en Delicious volgt de actualiteit door tags van gebruikers te koppelen aan tweets over deze onderwerpen. Kortom: Twitter is veel meer dan "what are you doing?"