woensdag 23 september 2009

#Ding 19: sociale netwerken

Het eerste sociale netwerk waar ik kennis mee maakte en waar ik me aangemeld heb is schoolbank.nl. Dit is al een jaar of 3 à 4 geleden. Een tijdje was ik hier redelijk actief op zoek maar helaas ik vond zelden iemand. Mijn generatiegenoten waren toen nog niet zo ver, misschien dat ik als ik nieuwe pogingen zou wagen nu meer geluk zou hebben. Ik heb zelfs een jaar een plus-abonnement gehad. Maar nu is het lang geleden want ik zag net op mjin profiel dat ik het heb over een dochter van 10 en die is vorige week 13 geworden! Ik zag ook dat mijn profiel de laatste maanden een aantal keer is bezocht. als ik wil weten door wie moet ik weer betalen, laat maar dus.

Sinds januari 2008 zit ik ook op Hyves. Ook daar had ik in eerste instantie dezelfde ervaring: mijn echte vrienden zitten niet op Hyves. Is ook regelmatig onderwerp van discussie op verjaardagen: ze willen niet! Inmiddels word ik nu steeds vaker gevonden door oud-collega's en oud-klasgenoten, dat vind ik wel leuk hoewel het over het algemeen niet echt leidt tot intensief contact. Maar recent heeft een vriendin van de middelbare school voorgesteld eens af te spreken en ik denk wel dat ik dat ga doen. Met één oud-collega wissel ik voornamelijk info uit over concerten, we zijn beide fan van Coldplay en waren vorig jaar op hetzelfde concert. En we blijken meer dezelfde smaak te hebben op muziekgebied. Dat is wel leuk. Ook chatten doe ik, als ik het doe, meestal via Hyves. Overigens las ik eerder deze week dat uit onderzoek is gebleken dat vel ouders op Hyves vriend zijn van hun kind. Ik ben hierop geen uitzondering.

Ik heb me ook aangemeld bij diverse Hyves. Recent nog bij Bibliotheek, die wil ik wel eens volgen daar stond nu bijvoorbeeld een bericht op met redelijk wat reacties over 'bieb of boekwinkel'. Dat vind ik wel leuk om te lezen.

Maar ik begin een beetje genoeg te krijgen van de Hyve Zaal 16 die me bombardeert met promotionele berichten over hun activiteiten. Daar heb ik dus geen zin in, denk dat ik die daar maar eens verwijder.

En dat brengt me meteen bij mijn aarzeling over de promotionele mogelijkheden voor de bieb. Zitten mensen wel op berichten van ons te wachten over activiteiten of (nieuwe) producten en diensten als ze op Hyves zitten? Maar zo'n discussie op gang brengen zoals ik hierboven beschreef bij Bibliotheek dat lijkt me wel wat (hoewel we in het verleden op de website wel eens wat met stellingen hebben geprobeerd en daar kwamen niet echt veel reacties op, maar misschien is daar de drempel ook wel hoger).
In dit verband vond ik dit wel een goed artikel over Community management.

Tot slot nog dit: nog een leestip over het verschil tussen web 2.0 en social media, een ander lezenswaardig artikel van dezefde Frankwatching ! Vond ik leerzaam!

Geen opmerkingen: