donderdag 24 september 2009

# Ding 20: Muziek online beluisteren in een sociaal netwerk, oftewel: last.fm

Tja en toen had ik dus ineens iets waar ik heel veel zin in had en heel veel van verwacht had en dat viel tegen....!

Het begon eigenlijk al met de inleiding van dit ding: de stelling dat "tegenwoordig het beluisteren en praten over muziek, het uitwisselen van nieuwtjes en het bekijken van lijstjes een digitale aangelegenheid" is, beviel mij helemaal niet. Dat zal best zo zijn, voor een bepaalde groep, vooruit misschien zelfs voor een grote en groeiende groep. Maar er zijn echt nog mensen, zoals ik, die in hun reguliere 'live' contacten met vrienden, collega's, familieleden tips en info over muziek uitwisselen. Want idd muziek is een bindmiddel om mensen bij elkaar te brengen, ook in de real world, dat is nl al heel lang zo en dat is dus niet per definitie nostalgie!

Maar goed ik begon toch vol goede moed aan last.fm want iedereen was daar volgens mij enthousiast over. Dus netjes geregistreerd (je komt die digidenise tegenwoordig overal tegen!), wat favoriete artiesten ingevoerd en toen de recommendations maar eens bekeken. Viel dat ff tegen: als je van Ilse de Lange houdt, moet je echt luisteren naar al die andere populaire NL-artiesten zoals Miss Montreal, Alain Clark, Nikki, wat een verrassing. En houd je van de Eagles, dan zul je Don Henley ook wel goed vinden en als je van Paul Carrack houdt moet je ook eens luisteren naar Mike & the Mechanics. Ja sorry hoor maar hier zit ik dus echt niet op te wachten. Wat een voorspelbaarheid, echt ik ben niets verrassends tegen gekomen!

Ik heb netjes alle stappen doorlopen van de ontdekoefening inclusief de bonusopdrachten en laat nu op de achtergrond iTunes lopen waardoor ik dan last.fm weer voed. Ik deel af en toe een hartje uit maar nee mijn hart ga ik niet verliezen aan last.fm.

Eigenlijk kan ik gewoon alles met iTunes en is dat genoeg: ik maak afspeellijsten zoals 'nostalgie', 'swing' en 'zomer' of klik op de Genius-knop als ik zin heb in nummers in dezelfde stijl (is overigens net zo voorspelbaar als last.fm).

En uitwisselen? Dat doe ik, afhankelijk van het moment, onder het genot van een kopje koffie of een pilsje met mensen waarvan ik weet dat we de interesse in muziek delen.

2 opmerkingen:

anja zei

Ok, dit is niet je ding. Heb je ook deze mogelijkheid bekeken? Zie je daar wat in?

DigiDenise zei

Ja die heb ik ook bekeken en eerlijk gezegd was mijn ervaring vergelijkbaar: erg voorspelbare tips. Bij boeken heb ik daar minder last van dan bij muziek. Vandaar dat ik Library Thing en bol.com wel waardeer.