vrijdag 18 september 2009

#Ding 14: Instant messaging

Wat dit onderwerp betreft ben ik beslist geen early adapter. Mijn eerste kennismaking is denk ik geweest doordat mijn dochter begon met MSN. Ze zal toen in groep 6/7 gezeten hebben en zit nu in de tweede van de middelbare school dus dat is ± 3/4 jaar geleden. Eerlijk gezegd begreep ik er toen de lol niet zo van: ik zat vroeger uren met mijn vriendinnen aan de telefoon en dat leek mij leuker, persoonlijker. Want op MSN zat ze vaak met drie vier anderen tegelijk te chatten, vermoeiend en in mijn ogen ging het echt nergens over.... Maar goed iedere generatie z'n ding en wat ik nu zie is dat het wel een middel is om contact te houden met kinderen van de basisschool. Bij mij was dat destijds meteen afgelopen want de telefoon pakken deed je toch niet zo gemakkelijk als je nu begint te chatten als je nu ziet dat iemand online is. Dat is dus wel een voordeel: de drempel is lager om de communicatie te starten. Ik merk dat zelf ook: je begint gemakkelijk te chatten als je ziet dat iemand online is terwijl je het niet in je hoofd zou halen om te bellen. Had deze avond die ervaring nog met een collega. Maar als de telefoon gaat terwijl ik aan het chatten ben, breek ik de chat snel af en gaat de telefoon voor, dat dan weer wel.

Waar ik wel 'last' van heb is dat mijn vrienden en familie nauweijks of niet chatten. MSN hebben ze al helemaal niet dus dan kan ik wel willen .....
Maar als ik dan toch chat dan meestal via Hyves want dat hebben mijn generatiegenoten tenminste al iets meer ontdekt (hoewel helaas mijn echte vrienden over het algemeen eerder anti zijn...). Maar ik chat wel altijd één op één, nooit met meerdere tegelijk. Overigens vind ik een nadeel dat zo'n chat vaak een inbreuk is op waar je mee bezig was: ik zit meestal met een doel achter de pc en dat doel is niet chatten.

Ik chat alleen via MSN met een vriend die in Afrika woont en in het onderhouden van dat contact is het wel een prima ding.

Een ding vind ik altijd erg vervelend aan chatten: vragen en antwoorden kruisen elkaar en lopen door elkaar heen. Anders dan per telefoon waar je afwisselend luistert en praat is iedereen bij chatten naar mijn idee vooral bezig zijn ei kwijt te raken, ziet dan tussendoor het ei van de ander en moet daar dan natuurlijk wel op reageren maar dat komt dan een beetje als mosterd na de maaltijd (terwijl mosterd direct op het ei veel lekkerder is).

Nog even iets over chat en de bieb: Al@din chat is een voorbeeld van naar mijn idee een goede toepassing maar of het loopt? Ik heb geen idee!
Ik zie zelf wel wat in het via chat kort overleggen met collega's zodat je niet perse bij elkaar hoeft te komen. Voor lange vergaderingen lijkt het me minder geschikt. Ik ga het eens proberen....

1 opmerking:

marlies zei

Heb je ook bij de andere deelnemers gekeken wat zij van dit ding vinden?