maandag 21 september 2009

#Ding 15: Podcasting

Met dit ding was ik al bekend dus dat maakt het leven weer een stukje gemakkelijker.
Als fan van Leo Blokhuis en Mart Smeets (ja hij wordt wel oud maar op de radio hoor je hem alleen en hij heeft een prettige stem en is een goed verteller)en fan van de muziekkeus van beide heren, ben ik ook fan van het programma 'For the record' dat vrijdag- en zaterdagnacht tussen 1 en 2 uur uitgezonden wordt op radio 2. Maar ja hoe vaak zit je rond die tijd bij de radio? Niet dus. Vandaar dat ik een tijdje geleden een abonnement heb genomen op de podcast. Via iTunes want dat had ik ook al en mee op vakantie op mijn iPod.



Het klopt dus idd: niet afhankelijk van uitzendtijden, makkelijk automatisch downloaden zodra ik iTunes opstart en synchroniseren als ik mijn iPod aan de computer hang, geen omkijken naar!
Nadelen: op één of andere manier begint de podcast altijd al tijdens het voorafgaande NOS journaal, zit ik niet echt op te wachten, oud nieuws. Ander nadeel maar meer mijn probleem: wanneer beluister ik het? Ik ben buiten de vakantie te weinig onderweg en heb te weinig rust om een uitzending van een uur ononderbroken rustig af te luisteren. Dus ook hierbij geldt: ik ben zeer selectief in het nemen van een podcast abonnement!

Zocht binnen iTunes ook nog even op 'bibliotheek' en vond U bieb en Biebwatch online maar dat zijn blijkbaar oude projecten want meest recente was van 2007!

Toepassingen voor de bieb: ik heb al wel eens een podcast aangeleverd voor onze website van het culturele programma op radio 1 'Kunststof' waarin een schrijver aan het woord was die later in BTC een lezing kwam geven (Geert van Kimpen 30 november 2008). Op een dergelijke manier in de context geplaatst, bied je je klanten wel wat extra's denk ik.
Zelf podcasts maken zie ik nog niet zo 1-2-3, vooral omdat ik vind dat als je het doet je het toch professioneel moet doen en geen houtje-touwtje werk moet leveren. Misschien iets voor de afdeling Beeld & Geluid op de website: nieuwe aanwinsten niet aankondigen met een afbeelding van het hoesje maar met een podcast waarin in een paar zinnen een recensie en een luisterfragment wordt gegeven? Maar ja tijd en middelen hè....

Overigens zit ik nu tijdens het schrijven van dit blog de laatste For the record-uitzending te beluisteren: heerlijk inspirerend!

2 opmerkingen:

M@rja zei

Wat schrijf jij toch heerlijk makkelijk. Het zijn elke keer weer zulke leesbare blogposts!

marlies zei

Goed idee om behalve Beeld, ook Geluid aan te bieden op de website. En luisterfragmenten zijn er al via MuziekWeb dus... misschien valt het toch best wel mee met die tijd en middelen.

BTW: ook muzikanten bieden podcasts aan. dEUS bijvoorbeeld.