zondag 27 september 2009

# Ding 22: Bibliotheek 2.0

Als niet-bibliothecaris was ik wel nieuwsgierig naar het artikel 'rollen en competenties van 'de nieuwe bibliothecaris'. Dus besloot ik daarop nader in te gaan voor deze blogpost.

Wat me opvalt is dat er in de inleiding naar de vaardigheden vooral wordt aangegeven dat de bibliothecaris 2.0 op de gebruiker af moet gaan, hem moet steunen, toerusten, coachen. De vraag is in hoeverre mensen die al met web 2.0 toepassingen bekend en bezig zijn hierop nog zitten te wachten. Ik vind dit nog erg moeilijk. Van één kant denk ik dat de hulp die de bibliotheek kan bieden een gepasseerd station is: waren wij enkele jaren geleden nog voorloper en kwamen mensen en masse computercursussen volgen bij de bieb, web 2.0 is toch iets dat men zelf gaat ontdekken. Van de andere kant, als ik merk hoeveel mensen in mijn omgeving nog onwetend zijn (zelf mensen waarvan ik weet dat ze altijd voorop hebben gelopen bij de nieuwste digitale ontwikkelingen) dan denk ik weer dat er wellicht een rol is weggelegd. En dan niet in cursusvorm maar in het bedenken van producten en diensten, bijvoorbeeld zoals de widgets die in de demo's van mijnbibliotheek.nl worden getoond. En dat is dus terecht de eerste vaardigheid die als noodzakelijk wordt genoemd voor de 'nieuwe bibliothecaris'. Wat me verder aanspreekt is dat de bibliothecaris 2.0 zijn voorliefde voor technologische hoogstandjes weet in te perken omdat deze technologie slechts dient ter ondersteuning van communicatie, participatie, samenwerking en kennisdeling. Dit sluit aan bij wat ik in eerdere blogposts heb verdedigd: niet het middel om het middel maar in eerste instantie bekijken wat de boodschap is die je wilt vertellen, wie de ontvanger is en hoe die het best geholpen wordt. Oftewel: luisteren naar de klant en uitvinden wat het gat is dat hij wil maken zodat je hem de juiste boor verkoopt.

Wat me ook uit het hart gegrepen was is de quote "Maar er zijn meer dan 23 Dingen voor nodig om een nieuwe bibliothecaris te 'maken'". Er zijn al twee cursusgroepen voor ons geweest en ik denk dat het gros na 23 Dingen er daarna niets meer aan gedaan heeft. Een enkele positieve uitzondering daargelaten natuurlijk zoals de Net nieuw-blog waar we dankbaar naar verwijzen in onze digitale nieuwsbrief. Ook ben ik benieuwd naar Ding 24 waar Goirle (als ik het goed heb) mee bezig is. Zelf zal ik ook mijn best moeten doen om het geleerde in praktijk te blijven brengen en verder te zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Daarom wil graag meedoen aan het Social Media Café en ben ik bij de Nederlandse Bibliotheek 2.0 Ning community lid geworden van de groepen 'Mediawijsheid en de bibliotheek' en 'Digitale bibliotheek' zodat ik deze onderwerpen ook na vandaag wat nauwlettender blijf volgen.

Geen opmerkingen: