zondag 27 september 2009

# Ding 23: Evaluatie

Zondagavond: een mooi moment voor bezinning. Bovendien minder dan 12 uur voor de deadline dus ook de hoogste tijd!

Wat waren mijn favoriete Dingen:
- Flickr: om foto's te delen.
- Delicious: social bookmarking wint het bij mij van RSS!
- Google docs: moet me gaan helpen bij organisatiebrede activiteiten.
- Podcasting: zonder deze cursus had ik nooit een abonnement genomen op de podcast van For the record!
- LibraryThing: helemaal mijn ding!
Ik heb bij de blogposts van de betreffende dingen denk ik voldoende duidelijk gemaakt waarom.

Wat heeft dit leerprogramma “gedaan” met mij en met BMB?
Ondanks dat ik altijd al redelijk digitaal bezig was, heb ik nu toch weer kennis gemaakt met heel veel nieuwe ontwikkelingen. Wat mij betreft zowel positieve interessante als minder interessante. Het heeft mij heel erg aan het denken gezet over hoe wij als bibliotheek op een positieve manier kunnen bijdragen. Ik merk namelijk dat ik sommige dingen aan hun eigen succes ten onder vindt gaan zodra ze te populair worden en organisaties/bedrijven, of ze nu profit of non-profit zijn, zich erop gaan storten. Bijvoorbeeld op Hyves dat ik ineens allerlei advertenties zie gericht op Tilburg e.o. daar baal ik dan enorm van en vind dat een inbreuk op mijn privacy. Hiervoor zou ik willen waken en ik vind dat we hier als organisatie ook steeds goed over na moeten denken. Maar bij BMB zie je zeker ook positieve ontwikkelingen, zoals nu het blog van de Kinderboekenweek.

Waren er dingen die mij verrasten, als onverwacht resultaat van dit programma?
Ja dat als je alles wilt bijhouden je dan niet meer rustig achter je computer kunt zitten. Ik deed altijd al veel achter de computer: internetbankieren, i.v.m. vrijwilligerswerk website onderhouden en publiciteitsmateriaal ontwerpen, mailen met vrienden, surfen op het net, iTunes. Maar als je ondertussen moet twitteren, zowel volgen als af en toe zelf een berichtje sturen, chatten via MSN en/of Hyves, podcasts beluisteren en overal lijstjes bijhouden, meningen geven, pff dan ben je uitgeput aan het eind van de avond en zit je twee keer zo lang achter de pc dan voorheen wat je thuis weer niet altijd in dank wordt afgenomen.

Wat kan er gedaan worden om 23 Dingen te verbeteren?
Hier en daar is te merken dat de cursus al enige tijd bestaat. En de ontwikkelingen gaan natuurlijk gewoon door! Daarom zijn sommige artikelen wat verouderd, werkt een link niet meer of zo'n ontwikkeling dat last.fm inmiddels betaald moet worden niet vermeld. Dit moet goed onderhouden worden, vind ik, ook in de loop van de cursus. Bij een paar dingen heb ik hier in reacties op gewezen.
En eerlijk gezegd: voor mij was de zomerperiode geen ideale periode. In plaats van april-september lijkt mij de periode oktober-maart meer geschikt. Je zit dan meer binnen en achter de computer dan tijdens deze prachtig mooie zomer!



“23 Dingen was voor mij …
de start van een grenzeloze ontdekkingstocht”

1 opmerking:

Denise zei

Even als test een reactie om te kijken of hier nog ergens leven in zit en er nog iets aankomt bij een actueel mailadres...