woensdag 23 september 2009

#Ding 17: Web 2.0 site naar keuze

Kiezen is moeilijk en zeker als er zoveel aanbod is dat ik eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer zag. Gisteren een hele avond zitten zoeken tot ik vierkante oogjes had en niet meer toe kwam aan mijn blog.
Mijn conclusie uit alles wat ik gezien heb: er is heel veel meer van hetzelfde en het is heel moeilijk te bepalen wat de moeite waard is. Ik denk dan ook dat dat wat goed is vanzelf boven komt drijven doordat mensen het aan elkaar doorgeven en het zo groeit (ik kan me nog herinneren dat ik voor het eerst van Google hoorde!). En dat wat boven is komen drijven zit dus al grotendeels in deze cursus.

Dus ga ik hier nu graag in op een aantal sites die ik al kende en graag wil delen.

Ten eerste doodle.com: een website met een handige tool om een afspraak met meerdere mensen te plannen. Ik ben hier denk ik een klein jaar geleden mee in aanraking gekomen (misschien wel via één van de eerdere deelnemers aan 23dingen?) en gebruik het nu als ik met de andere bestuursleden van Stichting JA! een datum moet plannen. Hoe het werkt: maak een activiteit aan (ze noemen dat een peiling), stuur de link met de peiling door naar degene waar je mee af wilt spreken en volg online de stand van zaken. Als je meerdere data invoert als optie, en iedereen aangeeft wanneer hij/zij wel/niet kan, dan rolt daar automatisch een datum uit waarop iedereen kan (of in ieder geval de meesten). Ik vind het handig!




Al eerder (bij Ding 16 You tube) heb ik het even gehad over vimeo.com. Een soort You tube voor creatievelingen. Ik vind deze site mooi, rustig en overzichtelijk en je kunt op verschillende manieren gemakkelijk zoeken.

Voor de ouders onder ons en misschien ook een aanrader voor onze klanten, vind ik naast de website van Mijn kind online met veel handige informatie zeker ook het blog http://mijnkindonline.web-log.nl/ waar veel reacties op komen en je dus ziet hoe andere ouders over hun kind online denken en ermee omgaan. En over algemene onderwerpen de site van Ouders online met een forum (misschien al ouderwets maar wel heel effectief) en een chat-functie.

Vanuit mijn achtergrond in het onderwijs volg ik ook het project wikiwijs in het onderwijs met belangstelling (er wordt op dat gebied overigens al heel veel gedaan binnen scholen zelf). Om hierin wellicht ook een rol te kunnen spelen is 23dingen voor onze afdeling Educatie zeker ook een aanrader!

En tot slot: ik volg (heel erg 19..) op de radio de rubriek van Edwin Valent bij Radio Kassa (volg trouwens ook zijn blog) en zag daar het volgende filmpje over trec. Klinkt goed! Ben er wel al even mee bezig geweest maar ik denk door Vista lukt het (nog)niet om te installeren, maar daar ga ik zeker mee verder!

2 opmerkingen:

supertrol zei

trec was ook nieuw voor mij en nieuwsgierig als ik ben :( wil ik dat ook uitproberen.
Lijkt me leuk! De hele installatie gaat model, maar dan houdt het op. Of het aan Vista ligt? Morgen even op de bieb testen dan.
Als ik in google op "trec vista" zoek, komt jouw blog al snel bovendrijven.
Dat is nog eens een goede google ranking!:)

DigiDenise zei

Ja ik heb een stukje Read me dat meegekomen is met de installatie en iets zei over Vista naar het werk gemaild, kunnen we samen morgen even kijken.
Grappig van die Google ranking...!