vrijdag 25 september 2009

# Ding 21: My discoveries & worldcat

Dit keer heb ik het eens anders aangepakt. Als niet-bibliothecaris leek het me een goed idee om hier gewoon als klant aan te beginnen en dus niet eerst alle achtergrondinfo te lezen.

Ik ben dus naar onze site gegaan en naar de catalogus. Maar meteen realiseerde ik me dat het hier al mis ging: ik ging linea recta naar My discoveries maar hoe komt de klant hier terecht? Ja als hij in de catalogus iets opzoekt ziet hij rechtsboven My discoveries staan. Maar wie zegt dat wat? Wie klikt daar op? En als hij daarop klikt, verschijnt er direct een inlogscherm. Lijkt me ook nogal afschrikwekkend. Wie logt er zo maar in op iets dat hij niet kent? Is er dan op de website zelf misschien ergens iets te vinden over My discoveries. Wie het weet mag het zeggen, ik heb het niet gevonden...

Maar goed op een of andere manier ben ik als klant bij My discoveries terecht gekomen, heb mezelf inglogd en ben eens wat gaan proberen. Zoeken op Tirza. Wat kan ik daarmee? Ik dacht dat ik ergens een recensie kon schrijven? Ik zie alleen de optie 'bewaren of taggen'. Dus dat aangeklikt. Hee hier staat ineens 'Schrijf een recensie'. Geprobeerd bij Tirza een recensie te schrijven, mmm , er gebeurt niets, nog een keer dan, o hij heeft 'm wel opgeslagen. Dan even naar Mannen die vrouwen haten, waardering gegeven, aan een lijst toegevoegd, recensie geschreven. Tussendoor af en toe de 'fout' gemaakt door op het tabje 'home' te klikken, shit, knal je er steeds uit en moet je iedere keer opnieuw inloggen, lekker gebruikersvriendelijk! Ergens tussendoor zie ik ineens dat het een dag kan duren voordat mijn dingen verwerkt zijn. Hoe 2.0 is dat? Dus vooruit een dag gewacht en nog eens terug gegaan: Mijn Mannen die vrouwen haten is gelukt maar bij Tirza staat mijn tekst nu onder de naam van een collega, ra ra hoe kan dat? Ik geef het op. My discoveries: ik heb ontdekt dat 't niks is. Als klant was ik zelfs waarschijnlijk al veel eerder afgehaakt en niet na een dag terug gekomen.

Worldcat dan, ook via de site van BMB. Staat op de homepage maar je moet wel diep scrollen om het tegen te komen. Eerst maar eens klikken op de uitleg. Mmmm, maakt het niet erg aantrekkelijk, is bovendien (blijkt achteraf als ik rond gekeken heb en de achtergrondinfo heb bekeken) niet compleet en duidelijk. Ook daar even rondgekeken, dezelfde titels gezicht en op de 23dingen-account een lijst aangemaakt (Zweeds) maar eerlijk gezegd word ik hier als klant ook niet warm of koud van.

Geef mij als niet-bibliothecaris maar de site van Bol.com: dat is eigenlijk ook gewoon een grote catalogus. Maar daar kan ik gemakkelijk zoeken op allerlei categorieën of lijsten, een reactie geven, zien wat anderen vinden en kochten, een verlanglijst aanmaken, bestellen. Zou dat nou niet kunnen voor de bibliotheek: ook al werk je met Vubis Smart als uitleensysteem daar een schil overheen leggen die voor de klant gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk is?


Want eerlijk gezegd los van My discoveries werkt ook de Aquabrowser zelf natuurlijk verre van handig: als je Tirza zoekt krijg je als bovenste resultaat de Turkse versie, is dat logisch? En de woordenwolk bij Vrouwen die mannen haten is niet alleen van geen enkele waarde maar op het idiote af. Maar gelukkig heeft BMB er wel voor gekozen de Aquabrowser alleen te gebruiken voor de catalogus en niet voor de hele website want anders krijg je, zoals bijvoorbeeld bij OBA: je zoekt de openingstijden en komt terecht bij de Hiswa en de winkeltijdenwet!

Maar er is nog hoop, blijkt als ik dan alsnog de achtergrondinfo lees: is het niet in 2012 met mijnbibliotheek.nl dan toch straks via iGoogle en het aan Google gekoppelde wereldwijde bibliotheeksysteem. Op dus naar Web3.0!

1 opmerking:

anja zei

Je hebt kritisch gekeken. Ik ben het met je eens dat zowel MyDiscoveries als Worldcat niet in het oog springen op onze website. Op deze manier wordt het alleen gevonden door de bezoeker die weet wat hij zoekt, of er door iemand (een medewerker bv) op gewezen wordt. Dat zou beter moeten kunnen.
MD heeft nog niet zoveel mogelijkheden, maar is nog in ontwikkeling. Ik vind Worldcat wel erg gebruiksvriendelijk. Kijk ook eens bij Spiderlibrarian, voor een andere kijk.
Ik ben het overigens met je eens dat de bol.com-site super mooie mogelijkheden heeft!
We moeten proberen dat we als bibliotheek zo dicht mogelijk bij de klant kunnen komen, dus moeten we blijven ontwikkelen...