maandag 3 augustus 2009

# Ding 8 Online plaatjes bewerken

Ik heb wat zitten spelen maar eerlijk is eerlijk: als je Adobe Photoshop & Adobe InDesign tot je beschikking hebt, dan heb je dit allemaal niet nodig. En voor de simpelere bewerkingen (ff snel formaat aanpassen en afbeelding bijsnijden) maak ik altijd dankbaar gebruik van Office Picture Manager (standaard programma binnen Office).

Natuurlijk vind je hier tools waarmee je snel een leuk effect bereikt maar ik krijg daar een beetje een clipart-gevoel bij. Wat ik daarmee bedoel? Dit: in den beginne toen we net met z'n allen Word & PowerPoint ontdekten, voegden we te pas (en helaas ook heel vaak) te onpas clipart afbeeldingen in. Wat in dat begin een toegevoegde waarde leek te hebben en er professioneel uit zag, werd later juist amateuristisch.

Ik denk dat we ook op onze huidige website al zien dat we erg op moeten passen met wildgroei op dit gebied: voor we het weten is het één grote kermis van bewegende en gepimpte afbeeldingen...

Ik denk dat wij het als bibliotheek zeker moeten hebben van krachtige afbeeldingen, dat we nu nog vaak te tekstgericht zijn en dat het allemaal veel visueler mag en moet. Maar we moeten denk ik oppassen met gemanipuleerde beelden en het vormgeven ook overlaten aan de vormgevers.

Maar vooruit, ik heb natuurlijk wel netje huiswerk gedaan en de droom van mijn dochter waargemaakt....

1 opmerking:

marlies zei

Professionele vormgevers hebben inderdaad diverse (dure) vormgevingsprogramma's tot hun beschikking. En voor organisatie-websites zou ik ook zeker niet gaan zitten fröbelen (alhoewel soms zien de resultaten er zeer professioneel uit). Maar het mooie van deze (social software-)programma's is dat ze binnen het bereik liggen van iedereen. Ik heb op de diverse 23 dingenblogs hele mooie dingen gezien) en ook je dochter kan haar droom zomaar (laten) waarmaken. (En wat vind je van deze;-)
Bovendien kun je ze makkelijk 'delen' met anderen op die plek waar jíj dat wil (dus op je eigen blog, profiel-site of...)! Dat maakt dat deze imagegenerators zo populair zijn.