dinsdag 4 augustus 2009

# ding 10 delicious: dat smaakt naar meer!

Was het toeval wat ik schreef bij ding 9 dat ik mijn mapje Favorieten steeds belangrijker vind. Je zou haast denken van niet want wat blijkt ding 10 te zijn: nog veel beter dan favorieten want online dus vanaf iedere computer bereikbaar en social dus er gaat een wereld voor je open...delicious. Ik vond het altijd al een intrigerende naam maar had geen idee wat het inhield, dit was nu echt nieuw voor me.

Na het bekijken van het zeer duidelijke filmpje in plain english en wat snuffelen in de rest van de documentatie (of is dit een ouderwets woord voor deze online informatie, moet ik bronnen zeggen?) de 23dingen account maar eens gaan verkennen. Een illusie natuurlijk om te denken dat ik daar nog iets aan toe zou kunnen voegen wat met boeken te maken heeft, pff nee daarvoor is net iets te veel gras voor mijn voeten weggemaaid.

Maar in de muziek vond ik nog niet zoveel en laat ik nu in huis wonen met een muziekfreak die het hele web afstruint naar hulpmiddelen om beter gitaar te leren spelen (wat moet je daar als drummer nou ook mee?!). Zijn favoriete site heb ik dus toegevoegd aan de 23dingen account:www.chordie.com. En ik zag dus meteen dat deze site al geruime tijd bekend is binnen delicious en dat 2217 mensen hem als bookmark hadden (als ik het allemaal goed begrepen heb).




Wat ik nu gedaan heb is er Nederlands tags aangehangen terwijl het bij iedereen Engelstalige tags waren. Vraag is dus wat in zo'n geval handig is: ik wilde nu dat deze gevonden wordt als je zoekt op muziek of muziekbibliotheek binnen de 23dingen account. Maar als je dus op zoek bent naar gerelateerde sites zul je dus beter door kunnen zoeken op music en guitar. Dat is natuurlijk wel iets om over na te denken: we zitten tenslotte op het world wide web dus moeten we wel Nederlandstalige tags gebruiken of moeten we toch ook meer internationaal denken en (in ieder geval ook) Engelstalige tags gebruiken? Of houden we het graag wat kleiner en overzichterlijker, dicht bij huis? Tijd voor een leuke discussie?

Ik heb ook alvast maar een eigen account aangemaakt maar daar ga ik eens rustig mee aan de slag. Ik merk bovendien dat ik privé natuurlijk weer heel andere favorieten heb dan zakelijk. Dus dit wil ik wel enigzins gescheiden houden, maar de online beschikbaarheid is ook wel weer een voordeel. Daar moet ik dus goed over nadenken. Maar delicious behoort nu al tot mijn favoriete dingen, dat smaakt naar meer!

2 opmerkingen:

Marja zei

Ik wist dat je dit leuk ging vinden!

marlies zei

En dat is nou zo leuk aan deze ontdekkingsreis; nieuwe dingen ontdekken! Delicious smaakt zeker naar meer. En er is niets mis mee om zakelijk en privé (ook online) te scheiden.

Nog 'n tip voor de muziekfreak des huizes (als ie 'm al niet kent;-): Songsterr (via Spiderlibrarian)