maandag 3 augustus 2009

# ding 9 Web 2.0

Tijd voor bezinning. Hoewel ik de opdracht eerlijk gezegd niet echt heel duidelijk vind (we gaan het nu niet hebben over de toepassing voor de bibliotheek maar alle mogelijke onderwerpen gaan daar wel over...), ga ik een poging wagen.

Eerst maar even over de drie grote dingen die we nu gedaan hebben:

- Bloggen: indien inhoudelijk relevant zeker de moeite waard, zoals bijvoorbeeld de Net nieuw blog van Petry, en een goede manier van communiceren over deze cursus (dat zou dus ook bij andere cursussen kunnen) maar zeker niet bloggen om het bloggen!

- RSS: tja daar heb ik inmiddels zeer grote vraagtekens bij. Het klinkt zo logisch: je hoeft het niet te halen, het komt vanzelf naar je toe. Inmiddels weet ik dat het al snel te veel is: informatie overload ligt op de loer! Dus less is more: ik hoef niet altijd alles te weten. Op die momenten dat ik het nodig heb, vind ik het geen enkel probleem om even naar een website te surfen. Steeds belangrijker vind ik dus mijn mapje Favorieten en dat dat goed is ingedeeld. Want als je eenmaal een website gevonden hebt waar je wat aan hebt, is het wel fijn dat je hem gemakkelijk terugvindt. Ik ga dus inmiddels zeer kritisch om met RSS (maar ook dat heb ik dus door de cursus geleerd want ik was wel erg enthousiast aan de slag gegaan!).

- Foto's delen en bewerken: delen ja, zoals al in een eerder bericht aangegeven, hiermee kunnen we de zo gewenste beeldbank realiseren. Bewerken: bijvoorbeeld de coverflow voor toptitels is goed toepasbaar, we moeten alleen nog zorgen dat we het coverflowbestandje ook zelf kunnen beheren en rechtstreeks op de website kunnen plaatsen en natuurlijk niet als link. Maar dat is geen probleem maar een uitdaging, toch...?! En verder zeer voorzichtig omgaan met bewerken en dit inbedden in een geheel dat veel visueler moet: maar vormgeven is een vak dus ook al kan iedereen het, niet iedereen kan het!

Dan toch ook nog maar even kort wat betreft de bibliotheek:

- Ik vind ten eerste dat we als bibliotheek moeten weten waar onze klanten mee bezig zijn. We moeten bijblijven en als het ff kan voorop lopen. Toen ik vorige week een journalist op de radio hoorde zeggen dat Lance Armstrong wel iets getwitterd had in reactie op uitspraken van Contador (voor de onwetende onder de lezers: dit zijn wielrenners die recent de dienst uitmaakten in de Tour de France) maar dat hij niets wist van twitter dus ook niet kon zeggen wat die reactie inhield toen viel ik werkelijk van mijn stoel. Als hij niet direct ontslagen zou moeten worden dan toch in ieder geval op non-actief tot hij een cursus heeft gedaan. Nota bene zijn eigen omroep de NOS had een hele pagina ingericht op de Tour-site waarop continu de tweets van wielrenners en andere betrokkenen te lezen waren! Waarmee ik maar wil zeggen dat ons iets dergelijks niet mag overkomen!

- Ten tweede moeten wij natuurlijk zijn waar onze klanten zijn maar we moeten wel steeds zorgvuldig af blijven wegen waarom we gebruik maken van welk communicatiemiddel en welke boodschap we willen brengen en ook niet onbelangrijk wat onze klanten van ons verwachten, waar ze ons verwachten en waar ze ons wel en niet willen tegenkomen. Het belangrijkste, ook straks voor de nieuwe website, is dat we gevonden worden!

Nou dit lijkt me voor nu wel even genoeg. Bij ding 22 zal ik mijn licht verder laten schijnen over Bibliotheek 2.0. In het eerste programma van eisen voor de nieuwe website waaraan ik in december 2007 heb meegewerkt, hebben we daar al een stevige voorzet voor gegeven. Dat bol.com hierbij een groot voorbeeld voor mij is, wil ik nog wel even kwijt, ik ben groot fan van deze site: verlanglijstje maken, klantbeoordelingen lezen, kijken wat andere lezers/muziekliefhebbers/gamers kochten, heerlijk.... (alleen koop ik vervolgens niet altijd bij hen!)

1 opmerking:

marlies zei

Fijn Denise, dat je de tijd hebt genomen voor deze bezinning. Zeker dat voorbeeld van die journalist illustreert de noodzaak om 'bij' te blijven. En uiteraard is het belangrijk dat we een weloverwogen communicatiebeleid hanteren maar het is niet langer eenrichtingsverkeer; internetgebruikers 'praten terug' en daarvoor zijn ze niet meer afhankelijk van de websites van organisaties. Integendeel: klagen bijvoorbeeld levert meer effect op als je dat in het 'openbaar' (bijvoorbeeld op Twitter) doet.

Op die plaatsen zijn waar 'de klant' is, kan op vele manieren. Ik denk dat je als bieb iets toevoegt als je 'gemaksdiensten' aanbiedt in de vorm van widgets. Wat zou je evan vinden als je op je Hyvesprofiel kunt zien dat je je boeken moet verlengen en dat je dat in een klik zou kunnen (en ja, de bieb zal daardoor ook minder boetegeld incasseren).

Verder denk ik dat bibliotheken vooral hun voordeel kunnen doen met deze nieuwe mogelijkheden om informatie te verspreiden. Daarbij is RSS toch ook wel een 'wondermiddel' want je kunt de feeds automatisch inlezen. Natuurlijk zul je dat selectief moeten doen maar daar zijn bibliothecarissen toch juist erg goed in.

Mapjes favorieten op een pc opslaan kan, als je altijd op dezelfde pc werkt. Een startpagina (zoals Netvibes, Igoogle of...) met RSS is echter flexibel inzetbaar, sneller (koppen lezen) en makkelijker te onderhouden (wordt automatisch ververst). Kortom: een vorm van slimmer werken (en dat scheelt echt veel tijd).