dinsdag 21 april 2009

# Ding 4/5 Een frustrerende zoektocht

Nou, het is niet altijd een voordeel een 'voorsprong' te hebben. Ik had dus al een Netvibes-account en -pagina maar toen ik hier, nadat ik mijn wachtwoord teruggevonden had, weer eens een blik op wierp was er toch nog wel wat mis. Ten eerste had ik de openbare pagina gevuld in plaats van mijn persoonlijke. Leeghalen dus. Ook had ik destijds tabs gemaakt met de blogs van alle deelnemers van de eerste twee cursussen maar dat vond ik nu toch echt te veel, te druk. Leeghalen dus. Nog eens een beetje rondklikkend bleek dat ik onder Activiteiten van mijn 'vriend' Netvibes alle activiteiten had staan van de afgelopen vijf maanden. Leeghalen dus. En meteen mijn instellingen veranderen zodat ik hier verder van verschoond bleef!

Toen was het dus tijd voor alweer een nieuwe start. Ik had bedacht dat het wel een leuk idee zou zijn om voor deze cursus een thema te verzinnen waar ik al mijn dingen aan op zou hangen. Ik houd wel van een beetje structuur en richting zelfs tijdens een ontdekkingsreis. Literaire prijzen leek me wel wat. Dus ik ging op zoek. Om te beginnen bij de CPNB: sorry, geen feeds gevonden op deze URL. Akoliteratuurprijs: sorry, geen feeds gevonden. Librisliteratuurprijs: sorry, geen feeds. Jonge Jury: sorry. En zo nog tig pogingen zonder resultaat, om gek van te worden zo frustrerend!

Toen een hernieuwde poging om houvast te zoeken binnen het Tilburgse (culturele) leven ook doodliep na de gemeente en 013, ben ik maar wat in het wildeweg gaan zoeken. Op persoonlijke interesse: de feeds van het radioprogramma Kunststof, de site van Martin Bril (sinds kort niet meer op de voorkant van de krant, slecht teken...), NOS sport en het huidige weer in Gerona (Spanje) want daar zit ik volgende week. En in verband met werk: de VOB, Lifehacker, een marketingsite. Zal houd me graag aanbevolen voor tips van interessante sites om te gaan volgen!

O ja, de blogs die ik wil volgen heb ik niet toegevoegd aan Netvibes maar volg ik hier via de leeslijst 'blogs die ik volg'. Behalve die van de bloggers uit mijn cursusgroepje, volg ik nog twee openbare blogs: die van Fransisco van Jole en van Edward Valent. Wat ik niet weet is of mijn volgers die nu ook zien? Lees ik graag in een reactie. De tip van Lieke om in tabs de blogs van de mede-cursisten toe te voegen, heb ik dus niet opgevolgd, ik wou het nog even een beetje schoon houden...

2 opmerkingen:

marlies zei

"Ieder voordeel hep z'n nadeel" DigiDenise. Toch?
En na die grote schoonmaak heb je nog een leerzame ervaring opgedaan: niet alle websites hebben RSS! Gelukkig is daar een oplossing voor: een feedscraper! (De blogpost staat inmiddels in "ons tekstboek".)

Jouw keuze om de blogs van de andere deelnemers te volgen via een leeslijst, impliceert wel dat je steeds op die blogs moet kijken of er reacties zijn op (nieuwe) posts. Via Netvibes zie je ook in een oogopslag of er gereageerd is (dat kan ook op een oudere post zijn). Maar... ik verneem graag je bevindingen om op deze manier blogs te volgen. Er leiden immers vele wegen naar Rome;-)

013 is een mooi voorbeeld van de volgende fase op het web; zij twitteren hun laatste nieuws!
Enne.. heb je gezien zien dat een van de 013-bloggers een oude bekende is van ons?

spiderlibrarian zei

Hoi DigiDenise,

Als ik naar je profiel ga, kan ik doorklikken naar de openbare blogs die je volgt.
Ik beschouw een blog by the way niet als een dagboek. Die regelmaat is niet nodig. Met mijn dochter ga ik 1x per maand uit eten en daarover plaatsen we in ons blog een bericht. Weten we over een tijdje toch nog waar we zo lekker en gezellig (en goedkoop ;-) hebben gegeten. Met foto's ter herinnering!